PORADNIK – Rękawice w motorsporcie

PORADNIK – Rękawice w motorsporcie

PORADNIK – Rękawice w motorsporcie

Rękawice w motorsporcie to obowiązkowy element osobistego wyposażenia bezpieczeństwa kierowcy w każdej profesjonalnej serii od kartingu po rajdy. Poza samym wypełnieniem regulaminowych wymogów bezpieczeństwa, dobrze dobrane do naszych potrzeb rękawice mogą stanowić dodatkową przewagę nad przeciwnikami na torze czy rajdowych oesach. Wiele ich cech będzie charakterystycznych dla konkretnego zastosowania, w zależności od typu zawodów, dlatego za chwilę opiszemy sobie kolejno każdy oferowany przez nas typ rękawic. Jest jednak kilka elementów, które będą się powtarzać, niezależenie czy będą to rękawice kartingowe czy takie z homologacją FIA, dlatego niektóre cechy budowy możemy wyrzucić „przed nawias”.

Długi „nadgarstek”. Rękawice stosowane w motorsporcie zakrywają kostki zawodnika sięgając przedramion. W kartingu ma to za zadanie chronić przeguby dłoni zawodnika przed otarciami, w rękawicach FIA kolejne warstwy odzieży ochronnej – bielizna, kombinezon, rękawice mają nachodzić na siebie, żeby stanowić lepszą ochronę przed potencjalnymi płomieniami w kabinie.

Szwy. W zależności od klasy rękawic mogą one być wykonane ze szwami wewnętrznymi lub zewnętrznymi. Co do zasady tańsze modele wykonane są w technice szwów wewnętrznych, wyższe z zewnętrznymi, chociaż zdarzają się wyjątki. Zewnętrzne szwy zasadniczo powinny być wygodniejsze, ponieważ nie uciskają one dłoni, szczególnie kiedy pod wpływem gorąca i potu mogłyby powodować dyskomfort. Dodatkowo zewnętrzne szwy dodają designowi rajdowej rasowości. Niemniej dla każdej osoby kwestie designu i wygody są sprawą indywidualną i wielu klientów świadomie wybiera rękawice ze szwami w środku.

Uchwyt. Każde rękawice w motorsporcie w części chwytowej wykończone są materiałami, które mają zwiększyć tarcie, a co za tym idzie zapewnić lepszy uchwyt kierownicy. To czym wykończone są rękawice będzie decydować do jakich kierownic je zastosować. Znakomita większość aktualnie produkowanych modeli wykończonych jest silikonowymi lub gumowymi wstawkami. Jest to najbardziej uniwersalne rozwiązanie, ponieważ zapewnia dobry uchwyt kierownic o obręczach wykończanych zamszem, skórą czy z tworzywa sztucznego. Taki rodzaj wykończenia występuje zarówno w najtańszych rękawicach stosowanych w kartingu jak i topowych z homologacją FIA. Im wyższy model, tym wstawki są bardziej zróżnicowane, podzielone na sekcje o mniejszym lub większym współczynniku tarcia. Drugim materiałem, stosowanym jednak coraz rzadziej jest zamsz. W tym wypadku rękawice są już mniej uniwersalne, ponieważ zastosujemy je jedynie przy kierownicach wykończonych tym samym materiałem, czyli zamszem, ale ich zaletą jest zdecydowanie dłuższa żywotność. Kiedyś można było spotkać rękawice o skórzanym wykończeniu, ale aktualnie nie stosuje się już tego materiału w rękawicach do profesjonalnego użytku.

Rękawice FIA

W profesjonalnym ściganiu (rajdy i wyścigi pod egidą FIA) stosuje się strój, w tym rękawice, zgodne z wymogami homologacji FIA 8856. Aktualnie obowiązują 2 normy – jedna wydana w 2000 roku, która powoli jest zastępowana przez nowszą z 2018 i wygaśnie ostatecznie w 2027 roku. Zgodnie z wyżej wymienionymi homologacjami, rękawice podobnie jak inne elementy osobistego wyposażenia zawodnika muszą być wykonane z niepalnego nomexu. Jako dodatkowa warstwa ochronna chronią dłonie i przedramiona zawodnika przed przykrymi skutkami niepożądanego ognia w kokpicie. Ceny rękawic FIA z regularnych kolekcji zaczynają się od około 350 zł. Najtańsze modele wykończone są po wewnętrznej stronie wstawkami z zamszu lub silikonu, droższe cechują się bardziej zaawansowaną technologicznie częścią chwytową, aż po topowe Sparco Tide, które wykończone są opatentowanym HTX (gumowe mikrowypustki), który zapewnia dokonały uchwyt przy jednoczesnej redukcji drgań przenoszonych przez kierownicę na dłonie kierowcy.

Rękawice kartingowe

Podobnie jak w wypadku butów kartingowych, nie ma określonej normy CIK FIA, wg której rękawice byłyby dopuszczane do zawodów. Jedyny wymóg stawiany przed rękawicami jest taki, by odpowiednio chroniły kostki i przedramiona zawodnika. Podobnie więc jak w wypadku butów nic nie stoi na przeszkodzie, żeby profesjonalne rękawice z homologacją FIA używać również w kartingu, niemniej ze względu na zdecydowanie niższą cenę kartingowych odpowiedników są one dużo mniej popularne wśród zawodników startujących w kartingu. Brak wymogu niepalności jak w modelach FIA skutkuje stosowaniem tańszych materiałów w produkcji. Są to bawełna, poliestry, zamsz w różnych proporcjach zależnie od modelu. Ceny rękawic do kartingu zaczynają się od około 200 zł, dokładając drugie tyle otrzymamy ciekawsze modele z lepszą częścią chwytową.

Rękawice dla mechanika

Osobną kategorią rękawic, które oferujemy są te używane w serwisach i warsztatach. Spotkamy tutaj zarówno homologowane przez FIA modele, stosowane w profesjonalnych pit stopach, które niewiele różnią się od tych używanych przez kierowców, jak i „zwykłe” rękawice dla mechanika. Przed szereg wyraźnie wybija się wyspecjalizowana firma Mechanix, które ma kilkanaście modeli o różnej charakterystyce i zastosowaniu, także takie spełniające normy ISO. Najpopularniejszy wśród rękawic dla mechanika z naszej oferty jest model Sparco Meca. O popularności tych rękawic decyduje ich szerokie zastosowanie, ponieważ ze względu na ciekawy design stosowane są nie tylko w serwisach, ale również jako rękawice dla kierowców startujących w zawodach amatorskich czy w symulatorach.

Simracing

Stosunkowo nowym działem w branży jest ten poświęconym graczom. Pandemia Covid-19 w latach 2020-2022 i lockdown miały duży wpływ na jego rozwój, ponieważ wiele osób nie mając możliwości poszaleć na torze, zainteresowało się symulatorami i ligami simracingowymi. Dodatkowo te bardziej profesjonalne symulatory z osprzętem kopiującym przeciążenia, hydraulikę pedałów i innych podzespołów samochodu, z powodzeniem służą profesjonalistom do ćwiczeń zachowań na prawdziwych torach pomiędzy weekendami wyścigowymi i treningami w bolidach.

W simracingu nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stosować dokładnie te same modele rękawic, co w profesjonalnych sportach motorowych czy kartingu. Często dla dodania realizmu zabawy gracze decydują się na takie rozwiązanie. Można też wybrać rękawice dedykowane specjalnie dla graczy, wykonane z lżejszych i bardziej przewiewnych materiałów. Zdecydowanym liderem w tej branży jest firma Sparco, która jako pierwsza wprowadziła serię GAMING obejmującą zarówno rękawice, buty aż po koszulki czy antypoślizgowe skarpety.

Jak dobrać rozmiar?

Przy doborze rozmiaru rękawic korzystamy oczywiście z TABELI ROZMIAROWYCH. Dla właściwego pomiaru należy złożyć dłoń w pięść i zmierzyć obwód z pominięciem kciuka. O ile w wypadku butów pomiar jest możliwie zero-jedynkowy, czyli długość wkładki odpowiada konkretnemu rozmiarowi, o tyle w wypadku rękawic rozmiary zazębiają się. Przykładowo przy otrzymanym pomiarze 18 cm, OMP sugeruje nam rozmiar XS oraz S. Wynika to z indywidualnych preferencji każdego zawodnika, jedni wolą rękawice idealnie dopasowane, drudzy pozostawią sobie „zapas” na wypadek, kiedy w cieplejsze dni spocona dłoń nieco napuchnie w trakcie zawodów. Tabele są więc jedynie wskazówką, nie zawsze jesteśmy jednoznacznie stwierdzić który rozmiar będzie dla nas optymalny. O ile nie mamy możliwości osobistej przymiarki, warto złożyć zamówienie na 2 sąsiadujące rozmiary, a mniej odpowiedni rozmiar zwrócić po przymiarce.