Czym charakteryzuje się obuwie stosowane w motorsporcie?
Znaczenie odpowiedniego obuwia w motorsporcie jest nie do przecenienia. Buty, czy to rajdowe, czy to stosowane w kartingu mają kilka cech charakterystycznych, których na próżno szukać w butach używanych na co dzień:
- cienka podeszwa – ma zapewnić jak najlepsze czucie pedałów. Im cieńsza podeszwa tym bardziej precyzyjna praca stóp. Zawodnik musi czuć kontrolę nad siłą nacisku na pedały, tak aby móc nimi swobodnie operować. Taki rodzaj podeszwy występuje w obuwiu dedykowanym dla kierowców, ale należy pamiętać, że oferujemy również buty z homologacją dla mechaników w pit stop i dla pilotów, gdzie podeszwy już będą bliższe do tych oferowanych w sklepach obuwniczych
- podeszwa odporna na działanie benzyny i olejów, które mogą skutecznie niszczyć te w obuwiu codziennym
- minimalna, ergonomiczna budowa – podobnie jak cienka podeszwa, dobrze przylegający but ma zapewnić możliwie precyzyjną pracę stóp. Wąska budowa cholewki dobrze oplatającej stopę ma zminimalizować ryzyko przypadkowego obijania stóp czy naciskania nie tego pedału, co potrzeba
- wysoka cholewka – ma dwa zadania – pierwsze wynikające bezpośrednio z wymogów homologacyjnych, to ochrona kostek zawodnika, drugie już bardziej praktyczne – lepszą stabilizację stawu skokowego
Buty kartingowe czy z homologacją FIA?
Zasadniczą różnicą między tymi dwoma rodzajami obuwia jest homologacja. Obuwie stosowane w profesjonalnym motorsporcie posiada naszywkę FIA z hologramem spełniając jednocześnie szereg wymagań, gdzie najważniejszym są zaliczone testy niepalności. Obuwie homologowane (aktualna homologacja to FIA 8856-2018) zawsze ma cholewkę wykonaną z naturalnych, trudnopalnych materiałów (skóra, zamsz), dodatkowo wnętrze wyściełane jest niepalnym nomexem. Różnica między butami kartingowymi a homologowanymi dotyczy nawet takiego niuansu jak sznurowadła, gdzie w butach FIA używa się trudnopalnych bawełnianych sznurowadeł, a w kartingu zwykle poliuretanowych odpowiedników.
W wypadku kartingu nie występuje żadna homologacja dopuszczająca obuwie do sportu. Jedynym wymogiem jest charakterystyczna budowa cholewki, która musi zakrywać kostki, przez co chronić przed otarciami. W związku z tym nie ma przeciwwskazań, żeby stosować obuwie homologowane w kartingu. W drugą stronę już niekoniecznie, ewentualnie obuwie kartingowe może mieć zastosowanie jedynie w amatorskich imprezach, które nie wymagają użycia odzieży i obuwia z homologacją.
W wypadku homologowanego obuwia, podobnie jak pozostałe elementy wyposażenia bezpieczeństwa zawodnika, obowiązuje jedna homologacja – FIA 8856-2018. Zgodnie z nową normą obuwie może być użytkowane przez 10 lat od momentu produkcji, co jest nowością w stosunku do poprzedniej homologacji FIA 8856-2000 (wygasającej ostatecznie w 2027 roku), która w czasie obowiązywania była bezterminowa.
Jaki wybrać rozmiar?
Jesteśmy sklepem internetowym, a nasi klienci pochodzą praktycznie z każdego zakątku świata, naturalnie więc przy doborze butów korzystamy z tabeli rozmiarowych, które znajdziecie w zakładce ROZMIARÓWKI. Teoretycznie dobór obuwia powinien byś stosunkowo prosty, ponieważ wystarczy sprawdzić długość wkładki w obuwiu stosowanym na co dzień i dopasować do odpowiedniego rozmiaru w tabeli.
Oczywiście jednak nic nie zastąpi osobistej przymiarki czy to bezpośrednio w naszym salonie czy to po odbiorze przesyłki od nas. Przy doborze rozmiaru musimy mieć bowiem na uwadze nie tylko długość stopy, ale również jej kształt. Buty stosowane w motorsporcie są znacząco węższe niż tradycyjne obuwie, przy szerokim czy wysokim podbiciu stopy źle dobrane buty mogą powodować spory dyskomfort.
Buty do motorsportu muszą być możliwie ciasne, stopa nie może przemieszczać się w bucie. Jeżeli stawiamy pierwsze kroki w branży musimy się przyzwyczaić do względnego dyskomfortu, szczególnie przy nowych, jeszcze nierozchodzonych butach.
Z jakiego materiału wybrać obuwie?
Wachlarz materiałów stosowanych w obuwiu sportowym jest równie bogaty jak w całym przemyśle obuwniczym. Cholewki butów z homologacją co do zasady wykonane są z naturalnych, trudnopalnych materiałów, jak skóra naturalna, skóra zamszowa czy takich egzotycznych materiałów jak niezwykle lekka i odporna na uszkodzenia skóra kangura. W wypadu obuwia kartingowego znacznie częściej stosuje się skórę ekologiczną, ewentualnie zamsz oraz wszelkiego rodzaju sztuczne materiały jak poliuretan, przewiewne siateczki, guma. Jeżeli mamy wybór materiału z czego wykonane jest obuwie, decyzja będzie zależeć od indywidualnych preferencji zawodnika. Przykładowo – skóra co do zasady będzie bardziej odporna na wodę i błoto niż zamsz, materiały naturalne będą oddychać lepiej niż tworzywa sztuczne itd.
Jakie wiązania są najlepsze?
Wyróżniamy kilka rodzajów sznurowań stosowanych przez producentów obuwia do motorsportu:
- tradycyjne sznurówki
- rzep
- żyłka z rotorem
Najczęściej spotykamy się z równoczesnym zastosowaniem dwóch pierwszych patentów, to jest cholewkę dopasowujemy do kształtu stopy za ściągając dobrze sznurowadła, dodatkowo stabilizując but w kostce przy pomocy rzepu.
Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem, stosowanym w topowych liniach butów OMP jest rotor system, gdzie buty „sznurujemy” stalową żyłką ściąganą za pomocą obrotowej gałki, która idealnie dopasowuje cholewkę do kształtu stopy. Rozsznurowanie takiego obuwia jest równie proste, wystarczy nacisnąć ten sam rotator i poluzować uścisk.
A może custom?
Możemy sobie wiele mówić o materiałach, wygodzie czy niuansach związanych z użytkowaniem, a i tak często decydującym kryterium wyboru jest design i dopasowanie dodatków do wybranego wcześniej kombinezonu. Oczywiście w dobie internetu i możliwości eksponowania swojej osoby w przestrzeni publicznej, wygląd zawodnika i spójny design stroju jest bardzo istotny. Poza dedykowanymi liniami odzieży, gdzie możemy wybrać praktycznie cały strój z jednej serii, jak na przykład Sparco X-Light czy OMP Tecnica, możemy zaprojektować również własny wzór butów. Zachęcamy do odwiedzenia działu CUSTOMOWE PRODUKTY gdzie znajdziecie nasze przykładowe realizacje na indywidualne projekty Sparco serii Infinity czy OMP Art.