Nowa homologacja pasów oraz systemów gaśniczych

Nowa homologacja pasów oraz systemów gaśniczych

Nowa homologacja pasów oraz systemów gaśniczych

Homologacja FIA

Tekst: Damian Borowik

Słowo homologacja pojawia się praktycznie w każdym tekście naszego cyklu. FIA i inne organizacje wprowadzają i modyfikują normy dopuszczenia różnych elementów wyposażenia bezpieczeństwa, starając się uczynić motorsport możliwie bezpiecznym sportem. Jak co roku, w związku z wprowadzeniem nowości produktowych, w ofercie producentów pojawiają się modele spełniające nowe, bardziej restrykcyjne normy. Jakie zmiany czekają nas w tym roku? Czas na małą aktualizację.

Wyposażenie zawodnika

W przypadku wyposażenia osobistego, to jest butów, rękawic, kombinezonów od lat nie było zmian i tak też jest w tym sezonie. Dalej obowiązuje jedna homologacja dla wszystkich tych produktów i jest to 8856-2000. O ile norma jest ta sama, o tyle zmieniło się nieco jej znakowanie. Kiedyś wystarczyła naszywka lub wprasowanka z numerem homologacji oraz datą produkcji, aktualnie homologacja musi być jeszcze potwierdzona hologramem . Ma to na celu zapobiec podrabianiu naszywek, co miało miejsce w poprzednich latach. Data produkcji w przypadku odzieży ma niewielkie znaczenie, ponieważ dopuszczenie do zawodów zależy tylko od ważności homologacji, a nie daty produkcji, a aktualnie norma FIA 8856-2000 nie ma określonej daty wygaśnięcia. Większe zmiany nastąpiły w przypadku kasków. Jest to zresztą dział wyposażenia, gdzie normy zmieniają się zdecydowanie częściej (średnio co 5 lat). Co prawda zmiana, czy może raczej aktualizacja homologacji nastąpiła w zeszłym roku, ale warto o niej wspomnieć ponownie, ponieważ o ile Stilo i Sparco zaprezentowały kaski zgodne z aktualnymi normami już w zeszłym sezonie, o tyle OMP nieco spóźniło się z premierą nowych kasków, a ma to nastąpić już w marcu tego roku. Nowe normy są dwie – jedna to Snell SA2015 (ważna do końca 2023 roku) oraz FIA 8859-2015 (bez terminu wygaśnięcia). W ofercie OMP pojawi się kilka nowych kasków zgodnych z powyższymi normami, zarówno w wersji zamkniętej do bolidów jak i otwartej, w tym z interkomami, do rajdów. Premiera kasków serii 8, które prezentujemy w galerii pod artykułem są długo wyczekiwane przez zawodników, ponieważ OMP niezmiennie od lat oferuje kaski z homologacjami w bardzo atrakcyjnych cenach. Pozostając przy kaskach warto wspomnieć, że również w zeszłym roku pojawiła się nowa homologacja w kaskach kartingowych dla najmłodszych, czyli dla dzieci i młodzieży do lat 15. Dotychczasowa homologacja CMR2007 została zastąpiona nowszą CMR2016. W obecnej chwili obie normy są równoważne i nie mają terminu wygaśnięcia, jednak kaski produkowane po 2016 roku muszą spełniać nowsze wymagania.

Pasy bezpieczeństwa

pasy-omp-0204h_111467

W tym dziale zaszły niewątpliwie największe zmiany. Wprowadzenie do oferty nowych produktów jest spowodowane terminem wygaśnięcia starych homologacji pasów. Licencje na produkcję pasów o homologacjach wymienionych w liście technicznej FIA numer 24, czyli 8854/98 dla pasów 4 i 8853/98 dla pasów 6-punktowych, tylko z niewielkimi wyjątkami wygasły z końcem 2017 roku. Oznacza to, że pasy z dotychczasowymi homologacjami nie mogą być już od 2018 troku produkowane, a licencje zostały odnowione dla nowych modeli wykonanych z nowymi normami. Nie oznacza to oczywiście, że pasy, które posiadamy lub te, które zgromadzili producenci nie mogą być dalej używane. Oczywiście są one ważne do końca ich dopuszczenia do motorsportu, czyli 5 lat od chwili produkcji. Oznacza to, że pasy wyprodukowane w 2017 roku, a więc w ostatnim roku obowiązywania starych norm, dalej mogą być używane do końca 2022 roku, a więc przez pełnych 5 sezonów. Pasy z nową homologacją naturalnie wyprą dotychczasowe, a od sezonu 2023 będą jedynymi pasami używanymi w zawodach wymagających wyposażenia bezpieczeństwa z aktualnymi homologacjami.

Nowa homologacja to FIA 8853-2016. Oczywiście pasy poddawane są w związku z tym bardziej restrykcyjnym testom bezpieczeństwa. Zmiany w budowie Pasy OMP dotyczą głównie klamer, zaczepów oraz centralnego zamka (mniejsze prawdopodobieństwo przypadkowego wyczepienia). Podzespoły wykonane zgodnie z nowymi wymogami mają być niezawodne nawet w ekstremalnych warunkach. Pewną nowością jest homologowanie pasów o szelkach o szerokości 2 cali na całej długości. Dotychczas znano pasy o szelkach ramieniowych o szerokości 2-cali, a pasy mogły być używane jedynie przy użytkowaniu kołnierza HANS lub Hybrid, ale pasy zaczynały się od centralnej klamry jako szelki 3-calowe, później zwężały się pod HANS. Słusznie jednak zauważono, że na dobrą sprawę dodatkowy cal szerokości na kilkunastu centymetrach pasów opierających się na brzuchu zawodnika nie robi żadnej różnicy, dlatego homologowano modele o szelkach 2-calowych na całej długości (zdjęcia znajdziecie pod artykułem). Oczywiście dalej tego typu pasy mogą być stosowane jedynie łącznie z kołnierzami ochronnymi.

Systemy gaśnicze

 

[#Beginning of Shooting Data Section] Image Size:L (7360 x 4912), FX 2017/03/31 17:33:49.60 Time Zone and Date:UTC+1, DST:ON Lossless Compressed RAW (14-bit) Nikon D800 Lens: Focal Length:0mm Focus Mode:Manual AF-Area Mode:Single VR: AF Fine Tune:OFF Aperture:f/0 Shutter Speed:1/125s Exposure Mode:Manual Exposure Comp.:0EV Exposure Tuning: Metering:Center-Weighted ISO Sensitivity:ISO 100 Device: White Balance:Auto1, 0, 0 Color Space:Adobe RGB High ISO NR:ON (High) Long Exposure NR:OFF Active D-Lighting:High Image Authentication: Vignette Control:OFF Auto Distortion Control:OFF Picture Control:[SD] STANDARD Base:[SD] STANDARD Quick Adjust:- Sharpening:7 Contrast:0 Brightness:0 Saturation:0 Hue:0 Filter Effects: Toning: Optimize Image: Color Mode: Tone Comp.: Hue Adjustment: Saturation: Sharpening: Latitude: Longitude: Altitude: Altitude Reference: Heading: UTC: Map Datum: [#End of Shooting Data Section]

Obok pasów bezpieczeństwa to drugi dział, gdzie przeprowadzono małą rewolucję. W związku z pojawieniem się nowej homologacji 8865-2015 (lista techniczna FIA nr 52) wszyscy producenci sprzętu do motorsportu musieli wprowadzić nowe systemy gaśnicze do swojej oferty. Póki co systemy z nową homologacją wymagane są jedynie od topowych kategorii pojazdów, takich jak WRC, R5, T1, S2000, RGT, GT3, dla pozostałych samochodów są jedynie zalecane, a ze względu na zaporową cenę (kilkanaście tysięcy złotych), szybko nie zastąpią tańszych systemów z listy technicznej FIA nr 16. Pomijając niuanse techniczne, które odróżniają dotychczasowe systemy od nowych, nowe systemy gaśnicze w nieco inny sposób mają rozwiązane magazynowanie środka gaśniczego. Zamiast jeden dużej butli pojawią się dwie mniejsze, każda niezależnie obsługująca swój sektor pojazdu. Zarówno OMP jak i Sparco wprowadziło do swojej oferty nowe systemy gaśnicze, Sparco poszło o krok dalej i przy tej okazji zmieniło dostawcę artykułów przeciwpożarowych brandowanych swoim logo, a więc zmienili wszystkie dostępne modele gaśnic i systemów gaśniczych.